Taoistische principes cq wetmatigheden zijn een belangrijke achtergrond van chi kung en tai chi.
Het is niet altijd makkelijk om taal te vinden voor Taoistische principes. Om chinese begrippen om te zetten naar 'westerse' teksten.
Toch een poging om enkele begrippen te benoemen: (Je kunt zelf op internet zoeken naar de begrippen, ik beperkt het hier tot een verwijzing naar Wiklipedia.)

Wu Wei. Wu Wei is te vertalen als 'zonder inspanning/ zonder ingrijpen'. Door dit vaak te oefenen ('doen door niet te doen') kan je gaan ervaren dat bewegingen steeds meer 'vanzelf' gaan. Of dat Wikipedia: https://nl.wikipedia.org/wiki/Wu_wei Het maakt niet meer uit of je volgt of leid

Wu ji. Wu ji is te vertalen als 'zonder vorm'. Een fase voorafgaand aan beweging (yin/yang). De mens tussen hemel en aarde, gewaar zijn zonder ambitie. We gebruiken wu ji als een houding om terug te keren naar (verbinding maken met) rust en ontspanning. Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Wuji_(philosophy)

Ying/ Yang. Verwijzing naar tegengestelde principes die onlosmakelijk verbonden zijn. 2 kanten van dezelfde medaille. We gebruiken om bewust te worden en gebruik te maken van de verschillende energien.   Wikipedia: https://nl.wikipedia.org/wiki/Yin_en_yang

5 elementen-leer. Alles beweegt en alle gebeurtenissen komen/ gaan in een cyclus, het ene gaat over in het andere. Te herkennen in de seizoenen. We gebruiken om bewust te worden en gebruik te maken van de verschillende energien. Wikipedia: https://nl.wikipedia.org/wiki/Wu_Xing

 
Je bent natuur. Het Chinese woord voor 'natuur' is 'zirán ( 自然 ). De vertaling hiervan is: spontaan, dat wat vanzelf gaat.Wiikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Ziran

De mens is natuur. De meeste processen spelen zich onbewust af, daar hoeven we niets voor te 'doen'. De spijsvertering, het hormonale systeem, het afweersysteem, etc.  Er is een natuurlijke balans. Door onze leefstijl kunnen we de boel in de war gooien c.q verstoren we de balans en het balansherstellend vermogen. Als dat vaak en lang duurt, kan dat ontaarden in een (al dan niet chronische) ziekte. Vaak merk je dat pas als wat ouder wordt.

En er zijn processen die we kunnen beinvloeden door je 'mindset' en het richten van je aandacht, zoals de ademhaling en spierspanning. In de lessen maken we hier gebruik van.